Trip to Kudat The Tip of Borneo~~ Part #1.. Hari Pertama Penuh Dugaan

Assalamualaikum.. ha, cak? weh, korang rindu cp tak? hahaha.. haktuih.. perasan jek cp nih kan.. ;P

orait.. nih, nak ceta trip ke kudat beberapa hari lalu.. sebenarnya tujuan utama bukan melancong tapi pergi kenduri kawin.. hehehe.. tapi still ada cerita menarik sebab ni first time cp ke kudat.. kalau korang rasa nak baca, nak kenal kudat tu kat mana.. silakan la baca.. kalau tak, takpe la.. cp just nak buat kenangan2 untuk diri sendiri jer.. kang bila dah tua, nak baca balik entri nih.. hehe.. :P sebelum tuh, meh cp tunjuk kudat kat mana.. and perjalanan cp dari Membakut(dekat2 Beaufort) hingga la ke kudat, paling atas kat sabah atau dikenali sebagai The Tip Of Borneo.. :)




01 Jun 2012, 0930AM

Pagi ni bapak aku hantar kita orang kat stesen kereta api.. yes, aku naik kereta api.. tapi bukan pergi ke kudat..sampai KK jak.. hehe.. itu pun sebab sepupu aku yang nak merasa naik train.. kalau aku, takde la jakun sangat.. eh? hahaha..

Mula mula naik, pergghhh orang ramai semacam.. yelah, tengah cuti sekolah, plus plus ngan pesta kaamatan? memang kotobian tadau tagazo do kaamatan la kita orang kat train.. sesak dan saya perlu berdiri.. sedihnya.. T_T

tapi tak lama, sampai jak kat stesen bongawan, kita orang dah dapat tempat duduk.. tapi sedihnya kerusi jauh jauh.. :'( tepaksa layan SMS jer ngan sepupu aku.. lawak kan? sepupu aku duk kerusi depan, aku nun kat belakang ngan ahkak yg duk kusyuk baca majalah..

sampai la kat stesen putatan, barulah kita orang dapat duduk sesama.. setakat stesen putatan.. apa la sangat kan? 5 minit jer lagi nak sampai stesen terakhir, stesen tanjung aru.. hmmm.. masa ni lah kami ambil peluang gambar berdua.. buat kenangan.. hehe..


Ya, kemontelan saya tidak pandai surut, biasalah.. senang hati.. hehehe.. oya, semasa dalam train.. saya telah menskodeng seorang abang ensem yg berdiri sepanjang perjalanan tadi.. beliau memakai jersey bewarna kuning dan ada DSLR gantung kat leher.. saya merasa beliau sangat kacak. ye, kacak.. hehe..

Sampai jak di stesen tanjung aru, kita orang di jemput oleh sahabat saya bernama Kayrul Ong.. Ye, Dj Oh Media.fm .. abang kayrul ong kite.. :) tak sangka bubur jadik nasik.. rupanya abang kacak yg saya skodeng kat train itu kawan si ong! enduuu.. tekesima saya! hahaha.. dan yang paling seronok.. destinasi hala tuju kami sama.. kudat! whoaaa.. macam jodoh.. kan kan? hahaha..

ok, sampai di bandaran, iaitu kawasan bas sewa, kereta sewa dan segala jenis kenderaan sewa untuk ke kawasan kawasan seluruh sabah, kami pun menaiki sebuah bas sewa.. tambang dari KK ke kudat hanya RM25 sahaja.. :) murah, jimat dan berbaloi.. tapi di dalam bas tuh hanya ada kami dua orang.. saya merasa suspen.. dalam fikiran saya, takut ditipu, diculik, dirompak dan sebagainya.. tapi ternyata driver bas tersebut masih sangat muda dan begitu pemalu.. hehehe.. tapi masi lagi peramah.. kami memanggil beliau dengan gelaran, "ahboi".. hehehe.. 

Kami bertolak dari Bandaran sekitar jam 2.15 petang.. pusing -pusing kat KK dan akhirnya dalam jam 3 baru kami betul betul on the way ke kudat... Dalam perjalanan memang banyak dugaan.. sejuk tu suda pasti la kan.. tambah lagi dengan hujan lebat.. memang berdoa jak la sepanjang perjalanan..Muka semakin kusam dan penat.. tapi masih sempat posing.. :D 


Sirius, bagi mereka yang tak pernah merasai perjalanan kampung.. trip ke kudat memang memberi kenangan yang sangat beharga buat saya.. :) di situ saya dapat melihat betap indahnya bumi ciptaan Illahi.. Subhanallah.. Sangat cantik.. tapi sayangnya bas laju sangat.. tak dapat nak ambil gambar.. Sekitar Kota Marudu, tiba-tiba si Ahboi berhentikan bas.. saya berasa sangat takut.. napa la c ahboi brenti tepi jalan nih.. bila la mo sampai kudat nih.. macam macam yang saya fikir.. rupanya c ahboi tukar driver.. dan bas tersebut di pandu oleh seorang pakcik kumis.. tapi saya lihat, beliau pasti orang baik.. insyaAllah.. Akhirnya, dalam jam 6.20 petang kami pun sampai di Kudat.. Alhamdulillah.. Kaki saya suda kejang.. tapi masih mampu tersenyum sama pakcik driver.. :)

Sampai di kudat kami dijemput oleh buah hati sepupu saya.. so, beliau menghantar kami ke Kudat Resthouse untuk penginapan beberapa hari nih.. 

Hanya RM60 semalam, rasanya oke kot.. asalkan ada tilam dan ekon, saya puas hati .. memang saya nak sangat tidur cepat.. saya terlalu penat.. so sampai resthouse kami pun pergi check in.. masa beratur mau check in, tiba tiba dr tangga di sebelah pintu reception tuh, turun seorang lelaki yang saya seperti kenali.. yea, memang saya kenali! lelaki di train tadi! hahaha.. what a small world.. kan kan? kita orang jumpa lagi.. hehehe.. yeay! amboi, seronok nampak.. hehehehe.. :D tak sangka kan? :P tapi itulah kali terakhir saya nampak beliau.. T_T

oke, tu jak dulu, cerita di hari pertama berakhir disini.. esok saya sambung lagi.. :) babai.. tunggu part 2 untuk hari ke 2 pulak ye.. :D













❤..Senang hati tak?? like yea!..(◕‿◕✿)❤

4 CP's Bestfriend(s):

Unknown said...

bestnyaaaaaa!! mo pg kudat juaa... berapa tambang keretapi tu?? :)

ecadwinkyasha said...

uina jo...dtg kudat senyap2x..klu nda,ble ku belanja makan somewhere.hahah XD

ps:hensem ka betul tu lelaki?...ngeee

maszull said...

assalamualaikum CP...wah!! bestnya dpt pi jenjalan..:)

BoLong aNak sempoRna said...

macam hensem betul plak lelaki tu jo... kasi upload gambarnya...

bah2... macam best bah kan kudat...
ndak pernah lagi melancong p sana...

datang dan jemput ke SEMPORNA... my lovely hometown...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...