jadi Ibu mertua JANGAN jahat!


Photobucket

ceceh.. ape ke jadah si purple cakap pasal ibu mertua nih.. kawin pun belum....

sebenarnya ini hanya peringatan kita bersama sama.. walaupun sekarang nih bukal lagi zaman retro, tp cp yakin masih ada ibu mertua yg macam cerita p.ramlee tuh kan?? dah nama pun dunia..

siapa ada ibu mertua yang jahat angkat tangan! hehehehe.. Selalunya yang jadi mangsa mesti menantu perempuan, tapi lelaki tetap tak terkecuali. cuma nasib perempuan lebih teruk sedikit kalau mertua tak suka..
walaupun cp masih belum berumahtangga tapi cp dah tengok bermacam macam jenis ibu mertua. ada yang baik sangat ngan menantu sampai buat macam anak sendiri, ada pulak yang dekat dimata baru dekat dihati.. kalau menantu dia depan mata baru dia puji puji.. sayang bagai.. =_='
dan paling top mertua yang BENCI kat menantu dia..
haaaa ni lah yang cp nak cakap nih..

Membenci itu merupakan sikap yang tidak elok dan sangat dilarang agama.. mana mana agama pun tidak membenarkan umatnya membenci antara satu sama lain.

Punca Ibu Mertua membenci menantu

1. Tidak menyukai pilihan anaknya kerana mempunyai calon sendiri (nih sape yg nak kawen?? mak ke saya?)

2. menantu tidak pandai mengambil hati ( elee dia yg sensitif.. sikit2 mau marah.. =_=' )

3. Menantu jarang balik kampung.. ( keje mak, keje... raya nanti kami balik la..)

4. menantu tidak bekerja, hanya tau susahkan anak dia.  ( mak, saya kena jaga cucu cucu mak, kalau saya keje, mak nak jaga anak anak saya??)

5. Menantu tak pandai kasi duit banyak ( mak, baju raya anak saya pun tak beli lagi, mana cukup nak kasi mak banyak banyak...)

6. Menantu orang asing / jauh ( i came from london, ndak pandai makan budu.. ehehehe)

7. pendidikan maksimum menantu SPM jer (mak, zaman dulu dulu spm tuh paling educated mak..)

8. menantu mandul tidak boleh memberi cucu (belum rezeki, nak buat macam manana..)

9. mertua cerewet.. (mertua kata: masak nasi bukan mcm tuh.. potong sayur bukan macam tuh, goreng ikan bukan mcm tuh.. menantu kata dlm hati : kalau nak buat sendiri ! )

10. mentua tak bekenan perangai menantu.. (mertua kata: menantu aku tu tak pandai masak, goreng telor pun tak pass.. masak air jer tau.. asyik makan kat luar jer.. mana tak nya anak aku dah kurus..)

siapa ndak setuju ??? betolkan punca punca yg cp nyatakan nih?
mintak maaf la kalau ada blogger yang dah bermenantu kat sini.. hehehe.. cp tak maksudkan semua mertua macam tuh.. tapi mostly la kan..

sepatutnya sebagai orang yang dah lama hidup, banyak pengalaman, pernah merasa hidup jadik menantu, jangan la buat macam nih.. walaupun buruk macam mana, dia tetap jodoh anak anda.. siapa anda untuk memutuskan jodoh pertemuan anak anda.. befikirlah dengan matang. 

tuhan itu maha berkuasa, maha adil dan maha mengetahui.. kalau tuhan tak balas di dunia, tuhan pasti balas di akhirat.. memang susah nak terima kalau menantu tuh bukan pilihan kita.. sememangnya ibu menginginkan yang terbaik untuk anak namun itu berbuat jahat kepada orang itu sangatlah tidak digalakkan. pikirkan tentang cucu cucu anda.. berhati perutlah sedikit.. 

semoga, ramadhan kali ini membawa seribu sinar kebahagian kepada anda semua.





❤..Senang hati tak?? like yea!..(◕‿◕✿)❤

18 CP's Bestfriend(s):

wany azmy said...

Wani sokong! ni y wt takut nk kawen nie kn :)

farhana aka isteri fakri said...

setuju sgt la dgn CP..ade lg mak mertua mcm 2 dlm dunia serba moden ni kan..

N A T A S Y A ツ said...

hehe, saya tak kawin lagi :DD
*sekolah pon tak abis lagi*

tapi, mintak mintak la bakal Mak Mertue tu tak kejam ^_^

Cik Purple Pinkypuff said...

@wany azmy: kawen la ank yatim piatu.. takde mertua.. haha :P

Cik Purple Pinkypuff said...

@farhana aka isteri fakri: a'ah sis.. nak buat macam mana.. lumrah dunia..:)

Cik Purple Pinkypuff said...

@N A T A S Y A ツ: cececeh adek cp nih.. hehehehe.. sama2 la kta brdoa spya dpt kbhagian dunia n akhirat kan :)

ArulchelseA said...

sapa dia..majestrit..lawyer.. ahli muzikkk..kih kih kih

Cik Purple Pinkypuff said...

@ArulchelseA: dia menteri mak!!!! haa.. puas hati mak??? hahahahaha :D

asamasin said...

kadang ibu mertua baik..tapi menantu yg jahat..

♥Lady Ainaa♥ said...

Setuju!!!!!! hahahahahaha.......anyway, better kitew bersiap sedia untuk jg perempuan yg terbaik untuk suami dan ibu mertua..XD

Cik Purple Pinkypuff said...

@asamasin: KADANG KADANG menantu jahat mertua baik.
KEBANYAKAN mertua jahat menantu baik..:)

Cik Purple Pinkypuff said...

@♥Lady Ainaa♥: hehehe.. gimme five! :)

CIK PARO! said...

tak nak kejadian seperti di atas berlaku..
tak sanggup!

Cik Purple Pinkypuff said...

@CIK PARO!: mintak dijauhkan la kan..:)

♥ Awyyn Teletubbies ♥ said...

Mintak dijauhkan dari diri saya ya Allah. Amin.

Cik Purple Pinkypuff said...

@♥ Awyyn Teletubbies ♥: Amin.. InsyaAllah..:)

Lilynn Sazlin said...

wah sedihnya lil kalau dapat mak mertua mcm tu. yg tak memahami :(

Cik Purple Pinkypuff said...

@Lilynn Sazlin: alaaa.. jgn sedih2..klu tuhan dah takdirkan camtuh.. anggap je tu satu dugaan..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...